Wild

Lifestyle, Movies

Besneeuwde bergen, blauwe lucht en koele bergmeren. De jonge Cheryl Strayed (Reese Witherspoon) ploft hijgend neer op een bergtop en rolt voorzichtig haar bebloede sok uit om met afgrijzen vast te stellen dat haar teennagel niet meer te redden is. Als ze de nagel er aftrekt en daarbij ook per ongeluk haar wandelschoen de afgrond in stort, gooit ze met een gefrustreerde schreeuw ook de andere schoen er achteraan. Dat is de openingsscène van Wild.

Innerlijke zoektocht

De film Wild draait om het leven van Cheryl Strayed. Op een dag besluit ze om een gedeelte van de Pacific Crest Trail te lopen, een lange afstandstocht die vanaf de grens met Mexico in het zuiden tot aan de Canadese grens loopt. Deze tocht is meer dan een fysieke uitdaging alleen waaraan Cheryl onvoorbereid begint, maar tegelijkertijd een boetedoening en innerlijke zoektocht. Het gewicht van haar ‘monster’, zoals ze haar backpack noemt, de eenzaamheid en het overleven in de wildernis dwingen haar om de angsten en problemen uit haar verleden onder ogen te zien.

Trauma’s uit het verleden

Het zijn de kleine dingen die Cheryl terugbrengen in de tijd: een nummer op de radio, de zon op haar gezicht of de geur van gras. Langzamerhand krijg je als kijker een idee waarom ze het besluit heeft genomen deze zware tocht te doorstaan. De dood van haar alleenstaande moeder met wie ze een bijzondere band had, haar heroïneverslaving en seks met wildvreemde mannen waardoor haar huwelijk op de klippen loopt. Cheryl heeft van haar leven een puinhoop gemaakt.

Doorzettingsvermogen

Tijdens de reis ontmoet Cheryl mensen van allerlei pluimage. Soms leidt dat tot dreigende situaties, maar ook tot leuke ontmoetingen en een vrijpartij met de sympathieke Jonathan (niemand minder dan Michiel Huisman). Gaandeweg de trip zie je hoe een beschadigde vrouw haar verleden onder ogen durft te komen. Dankzij haar ongelooflijke doorzettingsvermogen (waar zelfs mannelijke reizigers tijdens de Trail afhaken) kan ze weer met een schone lei beginnen. Dat dit alles geschoten is met als achtergronddecor de schoonheid van de wildernis maakt de film een genot om naar te kijken.

Wild

De film Wild is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Cheryl Strayed waarover ze een boek schreef. Regisseur Vallée heeft het verhaal op een mooie manier vertolkt in de film. Niet alleen door de prachtige beelden, maar ook de subtiele inzet van muziek. Reese Witherspoon neemt de rol van Cheryl voor haar rekening en speelt hier misschien wel dé rol van haar leven. Zij weet Cheryl zowel kwetsbaar als sterk neer te zetten, zonder van haar een slachtoffer te maken. Een film over sterke vrouwen, kracht, overwinning, doorzettingsvermogen en schoonheid.

Pacific Crest Trail

Zelf (een gedeelte van) de Pacific Crest Trail lopen? Hier vind je meer informatie. Maar je kunt natuurlijk ook gaan voor één van de prachtige filmlocaties.

Regie | Jean-Marc Vallée