IPB’en, zo werkt dat

Travel

IPB'en_zo_werkt_dat
Hoe ik dat doe, al die tripjes? Behalve dat ik ontzettend hard spaar voor leuke reizen en ik er veel andere dingen in het dagelijks leven voor laat, maak ik heel soms gebruik van de IPB-regeling. Met heel veel dank aan een goede vriendin van me, die al jarenlang werkzaam is bij een luchtvaartmaatschappij. IPB’en, zo werkt dat.

Flight Benefits voor luchtvaartpersoneel

Mijn vriendin werkt namelijk al heel lang als stewardess en heeft als cabinepersoneel zogenaamde ‘flight benefits’. IPB’en is een van die voordelen, wat betekent: ‘Indien Plaats Beschikbaar’. Van deze regeling profiteert niet alleen het personeel zelf, maar ook hun eventuele partner en kinderen. Alle andere reisgenoten (familie of vrienden) vallen onder de noemer ‘companion’. Zoals ik dus, hoewel ik wel IPB’er werd genoemd. Nogmaals: IPB’en is niet voor iedereen weggelegd en kan alleen als je meevliegt met iemand die bij een luchtvaartmaatschappij werkt.

IPB’en, zo werkt dat

IPB’en, hoe werkt dat? Degene met wie je reist (in mijn geval dus mijn vriendin) koopt een ticket via het systeem van de luchtvaartmaatschappij. In plaats van de gangbare prijs betaal je een gereduceerd tarief waarvoor je een standby ticket ontvangt.  Vooraf kun je de beschikbaarheid van je vlucht inzien. Ziet het er goed uit, dan kun je naar Schiphol vertrekken. Is het overboekt, dan kun je alsnog de gok wagen. Niet geschoten is altijd mis.

Inchecken en melden bij de gate

Met dat ticket ga je naar de luchthaven waar je, net als bij een gewone vlucht, kunt inchecken. Op je boardingpass staat echter geen stoelnummer vermeld, maar ‘standby’. Vervolgens kun je met je boardingpass door de douane. Bij de gate meld je je bij de balie en wacht je tot alle passagiers zijn ingecheckt en aan boord zijn.

Indien plaats beschikbaar

Nu is het afwachten. Bij de balie wordt gekeken of er nog plaatsen beschikbaar zijn op de vlucht en of je alsnog een ticket met stoelnummer toegewezen krijgt.

Hoewel een vlucht er van tevoren goed voor kan staan wat betreft het aantal open stoelen, kan het last-minute alsnog vollopen met passagiers die bijvoorbeeld een andere aansluitende vlucht hebben gemist of als een ander toestel met pech staat waardoor passagiers overgeboekt worden naar jouw vlucht. Andersom gebeurt het ook dat er passagiers niet komen opdagen of dat een aansluitende vlucht vertraging heeft waardoor er plots weer heel veel open stoelen zijn. Kortom: het zegt dus allemaal niets.
Dit hele proces kan nogal zenuwslopend zijn. Nadat iedereen aan boord is, laat het grondpersoneel bij de balie je weten of je al dan niet mee kunt.

IPB'en_zo_werkt_dat

Upgrade aan boord

Het is gelukt! Je bent aan boord, en nu? Meestal krijg je een stoel toegewezen in de Economy Class. Als de vlucht vol is, kun je soms alsnog mee, maar dan op een zogenaamde klapbank: een ruststoel van het cabinepersoneel. Erg prettig zit dat niet, maar hé, je bent mee! Heb je heel veel geluk (en als degene met wie je reist al heel lang vliegt), dan kan het zijn je een upgrade krijgt naar Comfort of Business Class.

IPB’er = geen rechten

Als IPB’er heb je geen rechten. Betalende passagiers gaan altijd voor, of het nu gaat om de stoel waar je zit, beschikbare maaltijden, maar ook in geval van vertraging of annulering van een vlucht heb je geen recht op een hotelovernachting, koffie- of maaltijdbon. Logisch, want jij hebt maar een habbekrats voor je ticket betaald.

Met je koffer retour

Maar, na lang wachten kan het dus ook zijn dat je weer linea recta met je koffertje vanaf Schiphol naar huis kunt rijden of, en dat is een tikkie lastiger, dat je wel mee heen komt, maar dat je op de terugweg op het vliegveld van je bestemming blijft staan. Dat gebeurde mij in Kaapstad. Je kunt je voorstellen dat dit nogal wat stress kan opleveren. Je moet dus snel kunnen schakelen en vooral niet in paniek raken als het daadwerkelijk gebeurt. Stel je er op in en zorg ervoor dat je altijd een plan B of C achter de hand hebt. Je kunt je voorstellen dat vanwege de stress niet iedereen het ziet zitten om te IPB’en.

Personeelsnummer en prioriteit

Bij het IPB’en is niet alleen het aantal open stoelen van belang. Hoeveel prioriteit jij hebt op de wachtlijst hangt af van het personeelsnummer en de senioriteit van degene met wie je reist. Hoe hoger deze is, hoe groter de kans dat jij een stoel bemachtigt. Op sommige vluchten zitten wel tien IPB’ers te wachten op een plek. Zo konden er in Kaapstad zes van de negen mee aan boord, maar bleven we met z’n drietjes achter op de luchthaven.

Populaire IPB-bestemmingen

Bestemmingen als Curaçao, Kaapstad, New York en Kuala Lumpur zijn geliefd bij IPB’ers. Groot was dus de verrassing toen ik aan boord kon stappen richting Kaapstad, zelfs hartje hoogseizoen (oeps, even niet aan gedacht). Een tikkeltje gestresst was ik wel toen ik in Kaapstad bleef staan. In Kaapstad is dat namelijk een grotere uitdaging dan bijvoorbeeld in New York. De omgeving van het vliegveld van Kaapstad is niet per se heel veilig en de luchthaven sluit ’s nachts. Hierop moet je dus voorbereid zijn. Vanaf New York gaan dagelijks meerdere vluchten naar Amsterdam, dus daar kun je makkelijker iets anders regelen. Bovendien is het openbaar vervoer van en naar JFK 24/7 prima geregeld en voelt het overal veilig.

IPB’en: de moeite waard

Al met al vind ik het de moeite waard, dat IPB’en. Nogmaals niet iedereen ziet het zitten vanwege de stress. Maar als je eenmaal aan boord bent, moet je alles uit je trip halen wat er in zit. Fijne reis!

Meer lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *