A Walk in the Woods filmrecensie

Film, Noord-Amerika, Verenigde Staten

Filmrecensie: A Walk in the Woods

Schrijver Bryson is een succesvolle en wat gereserveerde familieman die zijn pensioen nadert. Op een begrafenis van een kennis constateert hij dat er in zijn omgeving alleen nog maar gesproken wordt over ziektes en de dood. Dan stuit hij op loopafstand van zijn huis op het bordje van de lange afstandswandeling de Appalachian Trail. De film A Walk in the Woods laat zien dat je nooit te oud bent om op avontuur te gaan en je dromen na te jagen.

Dromen najagen

Een goed huwelijk, fantastische kinderen en een Volvo voor de deur. Bryson leidt een prima, maar burgerlijk leven. En dat begint te knagen. De reisboekenschrijver komt tot de conclusie dat hij vroeger schreef over zijn avontuurlijke reizen, maar dat hij de afgelopen vier jaar alleen nog maar boekomslagen heeft geschreven.

Hij vist z’n oude tent van zolder, koopt de beste wandel gear en is vastbesloten de ruim drieduizend kilometer lange Appalachian Trail te trotseren. Zijn vrouw ziet het niet zo zitten dat hij op middelbare leeftijd nog op pad gaat. Ze wijst hem op de letterlijke beren op de weg en schuift hem krantenknipsels toe van ontbindende lichamen die langs de trail zijn gevonden en roofovervallen. Uiteindelijk geeft ze toe, mits hij een wandelmaatje vindt.

Bekijk de film ‘A walk in the Woods’ bij Pathé Thuis

Rochelende oude mannen op avontuur

Niemand van zijn vrienden ziet het avontuur zitten op hun leeftijd, behalve de rochelende en brakke Katz die twee kunstknieën heeft. De Appalachian Trail brengt hen door een prachtig landschap met adembenemende vergezichten en de twee bouwen zowaar een vriendschap op. Hoewel A Walk in the Woods het niet haalt qua niveau en diepgang als bijvoorbeeld de film Wild, is het wel vermakelijk. Dat komt vooral door het komische samenspel van het duo en de knullige situaties waarin ze verzeild raken.

A Walk in the Woods

De film A Walk in The Woods is gebaseerd op het boek Rediscovering America on the Appalachian Trail. Reisschrijver Bill Bryson schreef het autobiografisch boek in 1998. Hoewel de film misschien minder goed uit de verf komt dan het boek, geeft het je wel wat simpele levenslessen mee. Al was het alleen maar om je er op te wijzen dat je nooit te oud bent voor avontuur en het najagen van je dromen. En dat het avontuur zich soms gewoon in je achtertuin bevindt. Al helpt het natuurlijk wel als die achtertuin de Great Smoky Mountains zijn.

Appalachian Trail

De Appalachian Trail, of de Appalachian National Scenic Trail, is een 3500 km lang lange afstandswandeling door de Appalachen in het oosten van de Verenigde Staten. Het strekt zich uit van Springer Mountain in Georgia tot Mount Katahdin in Maine. De Appalachian Trail is misschien wel een van de meest bekende lange afstandswandelingen ter wereld. Ieder jaar beginnen zo’n 4.000 hikers aan de thru-hike die in totaal vier tot zes maanden duurt. Zelf de Appalachian Trail lopen? Hier vind je meer informatie.

Regie | Ken Kwapis

Release | 17 december 2015

Met | Robert Redford, Nick Nolte & Emma Thompson

Genre | Drama, Avontuur, Autobiografie

A Walk in the Woods | dvd | boek | Pathé Thuis

Meer films zoals A Walk in the Woods?

• In de film Wild besluit Cheryl Strayed de Pacific Crest Trail te lopen
  • Christopher probeert te ontsnappen aan materialisme en gaat op zoek naar avontuur en ultieme vrijheid in Into the Wild
  • The Motorcycle Diaries draait om de jonge Ernest ‘Che’ Guevara die samen met z’n beste vriend op de motor een roadtrip maakt dwars door Zuid-Amerika.

Film A Walk in the Woods onthouden

Filmrecensie A Walk in the woods

cshow

Dit artikel bevat mogelijk affiliate links. Als jij via een dergelijke link een reservering maakt of iets aanschaft, ontvang ik een kleine commissie. Dit kost jou niets extra’s. Naast mijn eigen foto’s gebruik ik zo nu en dan rechtenvrije foto’s van beeldbanken als Unsplash en Pixabay.